Thursday, August 13, 2009

MELAYU DGN SUARA2 YG BERBEZA DISEBABKAN PEMIMPIN YG BIKIN ANGKARA


saji said...

Dato' Ron

Artikal ini saya anggap tak ubah seperti tindakan polis melapurkan kepada pihak media tidak lama dulu mengenai satu kemalangan bas ekspres di lebuhraya yang mengorbankan banyak nyawa tetapi tanpa segan silu mengatakan drebarnya mempunyai 28 saman polis!

10:23 PM



3rNaS said...

Dimana silapnya Melayu?? Bukankah disebabkan oleh penyelewengan kuasa oleh beberapa kerat pemimpin Melayu yang mempergunakan nama Melayu telah mengakibatkan melayu itu terpalit semuanya. Sebenarnya bukan hanya kaum lain saja yang meluat dengan pembesar-pembesar melayu malah bangsa melayu juga amat benci dengan kerenah pemimpin2 melayu yang diberi kepercayaan dan amanah untuk memimpin negara sedang menghancurkan melayu dan negara.

9:14 AM

Blogger Hawaii five -O said...

salam

nak buat mcmana , pemimpin2 politik Melayu yg ada hanya berani bercakap dan bersuara di blog2, hanya NO ACTION TALK ONLY dan OOOOHHHH I SEEE....

9:59 AM

Blogger Jiwa Merdeka said...

Salam,

Orang Melayu umumnya sangat bergantung dan sangat setia kepada pemimpin,dan masih ramai yang suka mengampu pemimpin.

Persoalannya: apa wajar dibuat dan mampu dibuat oleh pemimpin yang berkuasa sekarang untuk membela dan mempertahankan hak, kepentingan, maruah dan martabat orang Melayu?

Kalau pemimpin Melayu yang sedang berkuasa sekarang gagal melindungi hak dan kepentingan orang Melayu, memang orang Melayu akan "habis".

4:13 PM

Blogger denaikecil said...

Salam untuk semua,

Pada pendapat saya orang melayu merasa tertekan dan menderita kerana kesalahan diri sendiri.

setelah kita dijajah lebih kurang 430 tahun oleh penjajah,kita sebenarnya masih lagi dijajah oleh penguasa dikalangan kita sendiri yang berdiri di atas nama melayu.

Melayu yang kononya membela melayu sebenarnya adalah lintah darat yang rakus menekan anak bangsa sendiri dengan faham kapitalis dan sekularisme,menghancurkan segala nilai budi dan kemanusiaan.membela kelompok sendiri.kalau melayu di luar kelompok dianggap musuh yang wajib di hapuskan atau di tekan dan di layan bagai musuh..

Lalu menderitalah melayu yang diluar kelompok tadi..apa nasib melayu kelantan? melayu setinggan,melayu terangganu?...kerana memilih pembangkang royalti minyak di tarik balik....melayu dalam kelompok menang ,diberi semula royalti minyak...atas dasar apa??

Melayu kehilangan tanah air,kehilangan nilai ekonomi,lemah dalam matematik dan sains,lemah jiwa dan hilang maruah diri..Siapa yang mencabut itu semua???..Tepuk dada tanya iman

NOTA: Tajuk artikel datuk kali ini seharusnya berbunyi"Kesabaran UMNO kian menipis"

4:45 PM

Blogger straycat's strut said...

Dato', Who is actually defending the Malays? Even when other races were blatantly shouting obscenities and degrading words on Malays and their Sultans and their religion, it seems that no one came forward. Come on. Don't give us another Police Report! When Ketua Pemuda DAP (allegedly) attacked the Malays, where is Ketua Pemuda UMNO? Where is Ketua Pemuda PAS? Are we being too "berbudi bahasa?"

And it is sickening when some desperate Malays sold their souls in order to be accepted and by the non-malays. It seems it is the "in" thing right now for the Malays to "kutuk" their own race in order to appear intelligent, liberal, progressive, Melayu baru, whatever. These are the people who cheered along when others "mempersendakan" anything Malays. They are happy when others call them "my brothers" or "my sisters." I wonder what were in their minds when they demonstrated on 1st August. Mana ada "brothers and sisters?" When 500 people were thrown into lock-up, how many were Chinese? How many Indians? And still these Malays are still so gullible, tersengih-sengih, peluk-peluk when others call them "brothers / sisters." Kena tipu pun tak apa... selupa abang alik. Sheesh..

7:38 PM

Blogger Mika Angel-0 said...

Sdr Ruhanie Ahmad,

Perlukah kita berfikir untuk pihak Istana? sedangkan kita sendiri gugup kemusykilan mendirijayakan sebuah masyarakat moderen yang mampu bersaing di pentas dunia si-muslim?

Apakah ada dua standard bagi ahli UMNO? Satu untuk orang raja-rajanya dan satu untuk suku-sukunya?

Keterbukaan dan free market dan kepincangan mekanisma ekonomi berdasarkan Dollar! Di mana semua ini dengan nasib ahli-ahlinya?

Mana melayunya? Apa sekiranya dicampak wasiat keramat itu akan kita tersumpah menjadi batu? Apa tuanku sendiri kebal sakit selsema?

Apakah nilai-nilai teras yang kita jaja, Bung?

(puisi nordin mgnetop hampir siap)

9:08 PM

No comments:

Post a Comment